Utrivelege Oslo?

Bykjernen er proppa av bilar,
men endå skal det proppast inn fleire.
Oslo er for lengst blitt ein utriveleg by,
men han skal bli endå meir utriveleg.

– Reidar T. Larsen, politisk kommentator i Dag og Tid, 15. april 1970

Rådhusgata 1962. Kilde: http://www.oslobilder.no

Og endå meir utriveleg blei det…

Fotografiet er fra prosjektet og boka ''Oslo-bilder. En fotografisk dokumentasjon av bo og leveforhold i 1981 - 82''. Kilde: http://www.oslobilder.no

Trafikkmiljø i Dronning Mauds gate. Rushtrafikk. Ruseløkka skole i bakgrunnen til venstre. Biler i kø og syklist på fortauet. Fotografiet er fra prosjektet og boka ''Oslo-bilder. En fotografisk dokumentasjon av bo og leveforhold i 1981 - 82''. Kilde: http://www.oslobilder.no

2 Responses to Utrivelege Oslo?

  1. Petter says:

    Da jeg så boligdebatten på Blindern i vinter, var alle uenige om hva som foregikk i Bjørvika eller i Hausmannsgate, men én ting virket det som ‘alle’ var enige om: Oslo er en veldig fin by! Dette er etter min mening helt feil? Jeg får ikke til å se Oslo som en særlig fin by; den er en transportåre uten brukervennlige mingleplasser, stortorgene blir ikke brukt, kollektivtransporten er dyr og ikke bra sammenlignet med andre byer, kommunen arrangerer ikke en verdens ting (allá ‘steng av hovedgata og lag en fest som i Bogotá) og reklametårnene ødelegger ferdselen for oss som ikke breier oss rundt med 8 kvadratmeters albuerom.

    Det er vel en slik by etter 13 år med Erling Lae i bystyret: “Byen er et sted for mennesker, reklame og byggeprosjekter” (Morgenbladet denne uken).

    Jeg skjønner folk som flytter til ‘Køben’ og suger hele byen inn i identiteten sin.

  2. tuvs says:

    Ja det er en noe merkelig enighet synes jeg. Jeg tror det kan skyldes at mange litt for lett glemmer at det finnes en verden utenfor Oslo. Eller var det kanskje solskinn på debattdagen? Jeg synes den enigheten virker både innadvent og farlig lite konstruktiv. (“Hvorfor forandre noe som fungerer helt greit som det er?”-tankegangen er dessverre tilstede overalt.)

    Nå skal jeg ikke påberope meg et Oslohat her, for byen begynner å vokse på meg igjen, særlig nå når gresset blir grønnere. Men det er fortsatt altfor mye byutvikling/mangel på planlegging som er uforståelig i mine øyne. Det mangler visjoner, og en stadig fraskrivelse av ansvar hjelper ei. Omfattende polering og utvisking av Oslosjarmen gjør heller ikke byen enklere å like. Hvem ble enige om at normalisering er en god idé? København har også sine problemer, men er det noe jeg savner er det definitivt de mer eller mindre spontane gatefestene…

    Trafikkmessig minner Oslo litt for mange steder om en norsk motown, og oljelobbyens makt er skremmende tilstedeværende såvel i forvaltningen som i samfunnet generelt.

    Hva kan vi egentlig gjøre? Bilen har visst kommet for å bli (en god stund), men bør ikke den finne sin plass blant oss, fremfor det motsatte…

Leave a Reply

